Kodėl buhalterinės apskaitos paslaugų įmonės privalo laikytis pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos reikalavimų?
8/12/20232 min skaitymo
Vis labiau tampant aktualiems pinigų plovimo ir teroristų finansavimo (PP / TF) prevencijos klausimams, šiame pranešime trumpai aptariame, kodėl buhalterinės apskaitos paslaugas teikiančios įmonės turi prievolę tinkamai įgyvendinti LR pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo (PPTFPĮ) reikalavimus ir ką turėtų pasirengti įmonės viduje, siekiant išvengti priežiūros institucijų piniginių baudų ir kitų finansinių nuostolių.
Buhalterinės apskaitos paslaugų subjektams, kaip ir kitiems nurodytiems subjektams pagal PPTFPĮ, yra privalomas PP / TF prevencijos priemonių įgyvendinimas, t. y. pareiga nustatyti kliento ir tikrojo naudos gavėjo tapatybę (pvz., klientams teikiamų anketų pagalba), teikti informaciją FNTT apie kliento vykdomas pinigines operacijas, pranešti FNTT apie įtartinas ir neįprastas pinigines operacijas, tvarkyti registracijos žurnalus ir kt.
Priežiūros institucija (šiuo atveju FNTT) už šių reikalavimų nesilaikymą turi teisę skirti įmonei piniginę baudą, sudarančią nuo 0,5 iki 5 procentų metinių pajamų, gautų iš buhalterinės apskaitos paslaugų teikimo. Už sistemingus pažeidimus arba šiurkštų pažeidimą piniginė bauda teoriškai gali siekti net iki 1,1 mln. Eur.
Nuo 2021 m. įsigaliojo tam tikri PPTFPĮ pakeitimai, pagal kuriuos už PP / TF prevenciją atsakingi subjektai turi pareigą, pvz., tikrinti JADIS sistemą siekiant tinkamai nustatyti savo kliento galutinį naudos gavėją.
Kodėl tai svarbu? Rizikos gali būti kelios, pvz.:
Nusikaltėliai, bendradarbiaudami su apskaitininkais, gali sukurti ir valdyti pinigų plovimo schemas.
Apskaitininkai, kaip nusikaltėlių tarpininkai, gali vykdyti melagingą buhalterinę apskaitą nusikaltėlių naudai.
Nusikaltėliai, bendradarbiaudami su apskaitininkais, gali įgyti nekilnojamąjį turtą, naudodami nusikalstamu būdu gautas lėšas.
Nusikaltėliai, padedami apskaitininkų, gali pateikti mokesčių deklaracijas, parengtas nusikaltėlio naudai ir neatspindinčias realios situacijos.
Taigi, nors ir retai apie tai susimąstoma, tačiau buhalterinės apskaitos paslaugų įmonėms kiekvieną dieną kyla reali PP / TF grėsmė, nes nusikaltėliai dažnai siekia apskaitininkų paslaugų ar net jų fizinio įsitraukimo į pinigų plovimo schemas. Tuo tarpu šis sektorius Lietuvoje yra mažas ir, deja, menkai informuotas apie pinigų plovimo riziką.
Šiuo metu FNTT skiria realias pinigines baudas už PP / TF prevencijos reikalavimų nesilaikymą (žr. FNTT sprendimus dėl poveikio priemonių čia). Taip pat kiekvienais metais FNTT atlieka planinius patikrinimus, kurių metu tikrina, kaip įmonės laikosi PP / TF prevencijos reikalavimų (žr. čia).
Siekiant buhalterinės apskaitos paslaugų įmonėms (ar individualiai veikiantiems buhalteriams) tinkamai įgyvendinti PP / TF prevencijos reikalavimus ir išvengti potencialių priežiūros institucijos piniginių baudų ar kitų poveikio priemonių, išskirtume tokius būtinus pasirengti dokumentus, kuriais įmonė turėtų vadovautis:
Bendra pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos politika.
Klientų ir naudos gavėjų tapatybės nustatymo taisyklės.
Klientų (fizinių ar juridinių asmenų) tapatybės nustatymo anketos (paprastai pateikiamos klientams pasirašyti kartu su paslaugų teikimo sutartimi, siekiant nustatyti klientų ir naudos gavėjų tapatybę, informaciją apie politiškai pažeidžiamus asmenis, lėšų kilmę ir kt.).
Pranešimų ir informacijos teikimo FNTT tvarka.
Registracijos žurnalai.
Kiti dokumentai, apibrėžiantys PP / TF prevencijos politiką, darbuotojų privalomą mokymą PP / TF prevencijos klausimais ir kt.
Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad įstatymas numato reikalavimą įmonėms atlikti visos veiklos PP / TF prevencijos vertinimą, nustatant rizikos lygį ir atitinkamas priemones rizikai sumažinti.
Detalesnį PP / TF prevencijos dokumentų sąrašą galėtume pateikti kartu su pasiūlymu parengti Jūsų buhalterinės apskaitos paslaugų įmonės PP / TF prevencijos dokumentaciją.
Susisiekite su mumis el. paštu info@teisinepaslauga.lt arba tel. +370 605 20086.
Arba užpildykite žemiau esančią anketą ir, įvertinę esamą įmonės situaciją, pateiksime kainos pasiūlymą.
Užpildykite žemiau esančią anketą ir atsiųsime PP / TF dokumentacijos kainos pasiūlymą:
Teisinė paslauga, MB
Įm. kodas: 306347644
Banko sąsk.: LT167300010179271482
Darbo laikas: 8.00-18.00 (I-V)
info@teisinepaslauga.lt
+370 605 20086
Laisvės pr. 60-1107,
LT-05120 Vilnius (adresas korespondencijai)